Dovolená v Polsku a na Slovensku

Ahoj, jak jsem psala v minulém článku. Od neděle do soboty (2.-8.9.) jsem byla se známými na výletě v Polsku a na Slovensku. A co jsme zažili :-)? To bych Vám ráda přiblížila v tomto článku.


Mnoho lidí říká, že polština je hodně podobná češtině/slovenštině. Je to pravda, ale některá slova jsou jiná a na jejich význam bychom jen těžko přicházeli. Proto jsem si v knihovně půjčila Polskou konverzaci a studovala, abych byla připravená :-).

V Polsku jsme byli od neděle do úterý. Na Slovensku od úterý do pátku. Poslední den jsme byli u známého rodiny.

V Polsku jsme navštívili sportovní areál, kde bylo fotbalové hřiště na kterém hrál nejlepší polský fotbalista Robert Lewandowski, poutní místo Kalwaria Pacławska, Tatarský kopec (u hranic s Ukrajinou), ze kterého bylo krásně vidět na město Přemyšl, kde byla na počátku 20. století největší pevnost na evropském kontinentu. V úterý jsme navštívili historické muzeum v Blizně. Svezli jsme se i tankem. Byl to super zážitek :-).

Bydleli jsme u jedné rodiny. Dcera uměla anglicky, tatínek německy. Ale spíše jsme se dorozumívali česko/polsky :D. Když jsme už fakt nevěděli, jak to vysvětlit, tak přišla na řadu AJ nebo NJ. Vcelku jsem se rozmluvila. V autě jsem seděla s Poláky, takže jsme se bavili. O Polsku, horách, Varšavě, dálnici,... O všem možném :-). Chválili mě, že mluvím hezky :D. Chtěli si mě tam nechat :D. Připíšu Vám sem pár polských slovíček: Rondo (moje oblíbené slovo - kruhový objezd), droga (cesta - domů jsem poslala pohlednici a připsala: ,,Jsme tu pořád na drogách." :D), pocztówka /počtůvka/ (pohlednice), znaczek (známka - poštovní), samochód (auto, používá se i klasicky auto, ale samochód je používanější), autostrada (dálnice), tak (ano), bardzo (moc - např. Děkuji moc se řekne Dziękuję bardzo), poczta (to vám asi dojde - pošta), wypadek (nehoda).
V úterý jsem poslala domů pohledy. Přišly za týden ve čtvrtek. Ptali se mě, jestli na to nějak extra chvátám, tak jsem říkala, že ani ne.
V pondělí večer byl táborák. Přišli i další Poláci. Zpívali se české i polské písničky. Nejvíce jel Jožin z Bažin od Mládka :D. Tu písničku znali :-).
Moc se mi tam líbilo :-). Moc ráda se tam vrátím.
Přikládám pár fotek z Polska:
Sportovní areál

Na tomto hřišti hrál Lewandowski

Kalwaria Pacławska

Výhled na Polsko

Tatarský kopec


Město Přemyšl


Historické muzeum v Blizně


V tomhle tanku jsme se svezli :-)

Letadlo zvenku


A uvnitř



Polní kuchyně

Na Slovensku jsme navštívili 2 vodopády. Ještě před nimi jsme si udělali krásnou procházku okolo Štrbského plesa. Bylo ráno, takže mlha se hezky vypařovala. Byla to moc hezká podívaná. Pak jsme šli na vodopád.
Jako první jsme viděli Skok. Nahoru to byla opravdu fuška. Cesty plné kořenů, nebo naopak kamenů, potom déšť. Ale nic nás nezastavilo a nahoře jsme se při svačině kochali na krásný vodopád.
Druhý vodopád byl Dlhý (Dlouhý) vodopád. Šli jsme z Tatranských Zrubů do Starého Smokovce a odtud nahoru na Hrebienok. Na něm jsem před pár lety byla s rodiči. Takže to byla taková nostalgie :-). Z Hrebienoku je to už jen kousek na zmiňovaný vodopád. To byla síla! Tekl opravdu rychle. Moc pěkná podívaná.

Poslední den na Slovensku jsme se vydali znovu ke Štrbskému plesu. Vyšli jsme horu s křížem, která byla 2090 m.n.m. Ano, nevím, jak se jmenuje :D. Seshora byl vidět vodopád Skok, na kterém jsme už byli. Cesta nahoru byla vcelku náročná. Zespoda to vypadalo, že to není tak daleko :D. Ale dlouho nebyl vidět kříž. Když jsme šli dolů, litovali jsme turisty, kteří šli opačně. Na horách je hodně proměnlivé počasí, takže když je dole jasno, nahoře to tak být nemusí. Nahoře nás nepotěšil velký, tmavý mrak, ale naštěstí brzy zase odešel.
Fotky ze Slovenska:

Štrbské pleso





Vzadu známý hotel Patria









Už nahoře



Vodopád Skok


Krásně čistá voda


A je tu další den. Na Hrebienok

Hrebienok


A už vidíme Dlhý vodopád






Průzračná voda!




Poslední den na Slovensku


Na tuto horu jsme šli





Kříž nahoře na hoře :))






To je ze zahraničního výletu vše. Moc se mi líbil a ráda se na zmíněná místa vrátím :-).

Komentáře

Oblíbené příspěvky