Postrach zvaný rovnátka

Ahoj, díky za zájem o "rovnátkový" článek. Rozepíši se tedy o mých zkušenostech. Rovnátka byla strašná bomba, každý je chtěl mít, já jsem byla pravý opak, ale bohužel jsem je mít musela.

Pamatuji si, jak mi babička říkala: ,,Vidíš, Ewa Farna je taky měla a jaká je z ní kočka!" Přední zuby jsem měla hodně od sebe, že jsem ani nemohla zavřít pusu. V 8 letech (rok 2009) mi dala doktorka první vyndavací rovnátka. Po čase mi dala napevno (fixní), protože pouze vyndavací by mi problém nevyřešily. Ještě předtím mi musel zubař vytrhnout 3 zdravé zuby (!), aby se měly zuby kam posouvat. Jeden zub mi vytrhl i s dásní a doteď ji nemám úplně uzdravenou a při čištění často plivu krev. Fixní aparát jsem nosila asi 3 roky. Každé kontroly jsem se bála, protože doktorka byla velmi nepříjemná. Zuby jsem pečlivě čistila, ale občas se stalo, že vypadla gumička, nebo drátek a rovnátka mě pak nepříjemně řezala do čelisti. V tu chvíli jsem za ní musela jít, aby mi to spravila. Vždycky mě seřvala, že si gumičky vytrhávám sama. Nechápu. Jak bych to mohla udělat? Vtipné je, že kontroly mě i sestry trvaly v průměru 1 minutu. Ano, opravdu. Jednou jsme to dokonce stopovaly a bylo to 40 sekund. Bylo to opravdu velmi rychlé. Jen se podívala do pusy, řekla, jak máme utahovat, objednala nás na příště a šlo se domů. Ještě, že měla ordinaci v našem městě. Kdybychom musely dojíždět a pak být v ordinaci jen minutu, to by nás fakt naštvalo. Asi po 3 letech mi fixní sundala a řekla, že doladíme detaily vyndavacími. Doktorka ale umřela a já se musela objednat jinam. Vybrala jsem si naše okresní město, které je půl hodiny cesty. Tam mi řekli, že je všechno špatně a znovu nasadili fixní. Nosila jsem je další 4 roky a teď dolazujeme detaily vyndavacími, které nosím pouze v noci a obden, aby si zuby pomalu odvykaly. Spodním to jde, ale horním ne. Vracejí se zpátky a když rovnátka pár dní nenosím a pak znovu nandám, zuby bolí. Dolazujeme podruhé a doufám, že naposledy... Na kontrolách občas bývám také jen 2 minuty... 

Nevím, jestli bylo opravdu všechno špatně, jak říkali, nebo jestli si chtěli jen namastit kapsu. S rovnátky bojuji už 13. rok a prý, že se dají zuby spravit za 3 roky... Většina lidí asi takové štěstí má, já ho bohužel neměla. Se zuby jsem si zažila opravdu dost a doufám, že se rovnátek za chvíli nadobro zbavím. Nemluvím ani o bolestech, které jsem zažívala pokaždé pár dní po dotažení. Nemohla jsem skoro ani jíst.

K tomu mě ještě zubař honí k dentální hygieničce. Ano, vím, že je to asi potřeba, ale dávat minimálně 1500,- za každou návštěvu? To mi přijde jako velká pálka. Co Vy, měli jste rovnátka? Chodíte na dentální hygienu?  

Děkuji za přečtení článku! Doufám, že jsem Vás od rovnátek neodradila :D věřím, že pomáhají (vidím to na sobě), ale nečekala jsem, že to bude trvat přes 10 let... Snad jste s rovnátky neměli takové nepříjemnosti, jako já. Mějte se krásně a ať nás zuby nezlobí :) 

Komentáře

  1. Pane jo, to je horor! Nenávidím zubaře... loni v červnu mi zubařka našla můj první zubní kaz. Obdivuju tě, že jsi se z toho nezhroutila :D Musela sis hodně vytrpět...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo to hrozné. Kéž by mě už žádné problémy se zuby nečekaly...

      Vymazat
  2. Teda, to je hrůza. Upřímně, já bych tam snad už nechodila, kdyby se ke mě takto chovala... Proč to ti lidé dělají, že si vyberou povolání, kde mají lidem pomáhat a pak tohle... Strašné. Jsem ráda, že tyhle problémy jsem nikdy neměla a nemusela to řešit, ale mamka měla velké problémy se zuby a vím, jaké to může být peklo...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také nechápu, proč dělají s lidmi, když se takhle chovají. To měli jít někam k pásu... Mamka měla také problémy se zuby :(

      Vymazat
  3. Ty kráso! Dost sis vytrpěla s rovnátky.. Zubaři jsou zlo. Mému manželovi také domrvila zuby..
    Já rovnátka nikdy neměla a jsem za to ráda. Na dentální hygienu též nechodím, přijde mi to zbytečné.. a tolik peněz za 45 minut dávat opravdu nebudu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mamce v dětství také zničili zuby :(. Proč takovou práci dělají lidé, kteří ji správně neumí?
      S tou dentální hygienou s tebou naprosto souhlasím!

      Vymazat
  4. Ahoj, na tento rovnátkový článek jsem se moc těšila, protože před lety jsem rovnátka napevno také nosila. Jsem tedy dost v šoku z toho, že jsi bývala na kontrolách tak krátce! Mě se vždycky na ortodoncii věnovali maximálně, měla jsem moc hodnou paní doktorku. Také jsem občas musela přijít i bez objednání, když se uvolnil kus drátku, úplně jsem si při čtení vybavila, jak to nepříjemně píchalo v čelisti :D Třináct lets rovnátky, pane jo, doufám, že už se ti nová paní doktorka bude věnovat více a budeš mít po problému :) ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Eliss, jsem moc ráda, že ses na článek těšila <3 To jsem ráda, že jsi kvůli rovnátkům neměla žádné problémy a věnovali se ti hezky. Bohužel tam jsem občas taky krátce, ale na 40 sekund to nemá :D

      Vymazat
  5. Wow, to musí byť nepríjemné..
    Ja som ich nikdy nemala a k zubárovi chodím nerada aj keď je celkom milý:DD

    OdpovědětVymazat
  6. Zážitek mám podobný. Nejdřív několik let sundavací, pak několik let fixní, pak zase sundavací. Paní ortodontistka už byla starší dáma a někdy mi ty návštěvy byly dost nepříjemné až jsem tam nakonec přestala chodit úplně. Myslím, že už se také chystala do důchodu, takže jsem si měla najít někoho jiného, ale mě už ty roky trápení se s dráty v puse přestaly bavit. Zuby pořád nemám rovné, protože se časem posunuly zase zpátky, a navíc je mám z pevných rovnátek na několika místech nepěkně zabarvené. :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chudáku, koukám, že máš podobné zážitky. Přesně, paní byla také důchodového věku. Jejda, zabarvené je naštěstí nemám.

      Vymazat
  7. Páni, to mě hodně překvapilo. Já jsem měla zhruba rok vyndavací, a pak se mi rozbily a k zubařce už jsem nešla. Teď mě to trochu mrzí, ale díkybohu mám docela rovné zuby, takže mě to příliš netrápí. Ale musím říct, že jsem už přemýšlela o tom, že někdy v budoucnu je ještě zkusím..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je super, že se ti nevrátily. Jak jsem psala, ségra už je také nepoužívá a zuby má OK.

      Vymazat
  8. Rovnátka také nosím, ale měla jsem vždy jen vyndávací :) přiznám se, že kontroly flákám, protože mi tam většinou nikdy nic neřekla :D jinak s doktorkou jsem to měla dost podobné, akorát mě ta stará odešla do důchodu... :D Snad se ti to už brzy vyřeší :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  9. Mít zuby od sebe, až to brání zavřít pusu je docela děsivá představa, na štěstí rty jsou tvarovaltelné, takže s tím si tělo poradí xDD
    Když vezmu ty minutové kontroly - to mi přijde ale strašné. Chápu, že zubaři mají většinou narváno, ale třeb naše zubařka si kolikrát udělá i čas a očistí nám zubní kámen, kde jí to přijde nejhorší. A ségra též byla na takových rychlokontrolách, ale to byly kontroly fakt, co měsíc (tam chápu, že asi se moc nového nezmění)....
    Přijde mi však otřesné, že ti tak dlouho napravovala zuby a pak přejdeš jinam a tam ti řeknou, že je všechno špatně....to je šílené. Nechci si ani představovat, jak to všechno muselo bolet :/ Na druhou stranu pan profesor Kolář by ti řekl, že jsi trpěla zdravým stresem, takže tě to zocelilo pro život :DDD
    Po přečtení článku si říkám, že největší odměna pro tebe bude několik let bez potřeby zubaře. Aby jejich největší zákrok opravdu probíhal jako minutová prohlídka, ale zároveň zuby byly naprsoto v pořádku :D A možná bych zvážila i napsání knihy Horory z ordinace :DD Věřím, že by to odhalilo skrytou tvář rovnátkového průmyslu....
    Ale opravdu....zůstává mi rozum stát nad tím vším...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt jsme to tak se ségrou měly. Bylo to strašné :D Pizizubky :D Byl to mazec, třeba bych někoho od rovnátek odradila :D

      Vymazat
  10. Držím palce, ať se ti ty zuby co nejdříve narovnají. :)

    Já jsem naštěstí rovnátka nikdy neměl, brácha chvíli nosil, ale jen ty sundávací. :)

    Na dentální hygienu nechodím, zubařka mě tam nenutí, jen mě upozorňuje na různé čistící prohřešky... :)

    OdpovědětVymazat
  11. Eliss, díky za rovnátkový článek! Syn chodí k paní doktorce, která se mu opravdu věnuje. Rozhodl se sám v sedmnácti letech po velmi špatné zkušenosti. V deseti letech se dostal do ordinace k řezníkovi, který jen řval a chtěl mu vytrhnout čtyři zdravé zuby. Tenkrát jsem řekla nashledanou a pustili jsme to z hlavy, dokud se sám nerozhodne. Přišlo to samo, paní doktorka je skvělá, žádný zub se nevytrhnul a rovnátka mu s velkou slávou po roce a půl sundali minulý měsíc. Teď bude nosit dva roky sundavací na noc. Na dentální hygienu jsme šli jen jednou, aby ho naučili, jak si čistit zuby s rovnátky. Od té doby nic. Přeji ti, aby se ti zoubky krásně spravily!

    OdpovědětVymazat
  12. Ještě jsem si vzpomněla, že moje kolegyně v práci taky chodila k tomu řezníkovi, taky jí vyrval několik zubů a měla z něj takový stres, že poslední zámečky si nenechala sundat, aby tam nemusela, a nosí je dodnes :D.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky