Trenérský kurz

 Ahoj, v dnešním článku bych Vám ráda povyprávěla o pětidenním trenérském tenisovém kurzu, který se konal 10.-11.9. a 16.-18.9. v Českých Budějovicích. Na jeho konci jsme skládali zkoušky. Zvládla jsem je? Je ze mě trenérka? To se dozvíte na konci článku. 

Kurz byl jak teoretického, tak praktického rázu. První den jsme měli přednášku ze zdravovědy a o tenisové teorii. Soutěžit mohou děti už od 6 let - minitenis, poté je babytenis, mladší žáci, starší žáci a dorost. Jsou různé typy držení rakety - východní, západní, polozápadní, kontinentální... Dopodrobna jsme rozebírali držení u všech základních úderů (podání, forhand, backhand, volej, halfvolej, smeč, stopball, lob). V neděli jsme se věnovali modernímu tenisu - technika a strategie, biomechanika apod. Dozvěděli jsme se spoustu zajímavostí, např.: 

Průměrný zápas na 3 sety, trvání cca 2 hodiny – kontakt míčku s raketou 8 min. Při úderu je míček na raketě 0,003-0,005 s. Téměř veškerý čas tvoří meziúderová příprava, práce nohou.

Před 30 lety délka bodu průměrně 12,2 s, nyní 5,99 s.

Hrací doba z 294 min na 101,46 min.

Počet bodů z 325 na 177

Dramatická změna – agresivita, rychlost, tvrdost – větší úspěšnost. První reformátoři Ivan Lendl a Martina Navrátilová.

Odpoledne jsme šli do haly a probíhala praxe. Trenér nám ukazoval různá cvičení bez raket.

Druhý víkend jsme měli velmi zajímavou přednášku o dopinku. Přednášela nám dopingová komisařka, která jezdí po celém světě a kontroluje všechny možné sporty. Sportovci musí dosáhnout určité úrovně, aby museli podstupovat dopingové kontroly. V tenise to je prvních 100 hráčů v singlovém (dvouhra) žebříčku a 50 v deblovém (čtyřhra). Musí se vyplňovat místo pobytu, každá hodina, 3 měsíce dopředu. Pamatuji si, že jsem byla na kempu atletky Zuzky Hejnové a tam za ní přišla kontrola. Může přijít kdykoliv během dne, kromě 23:00-5:00. Bere se buď krev, moč, nebo oboje. Pokud kontrola sportovce 3x během jednoho roku nezastihne v místě pobytu, které napsal, automaticky má pozitivní test. Martina Sáblíková měla před olympijskými hrami 2 nezastižení, potom byla hodně nervózní, aby se jí to nestalo potřetí, aby nepřišla o olympiádu.
Sankce - anulování výsledků, sportovec se ve sportu nesmí jakkoliv pohybovat, zákaz činnosti na 4 roky. Několikeré porušení - podruhé 8 let, potřetí doživotí. 

Známé případy z tenisového prostředí: 

  • Maria Šarapovová
  • Martina Hingisová
  • Petr Korda
  • Barbora Strýcová
  • Ivo Minář
  • Marin Čilič
  • Sara Erraniová

Existují zakázané látky a zakázané léky. Astmatici, cukrovkáři a další mají samozřejmě terapeutické výjimky. Při dopingové kontrole sportovec nahlásí léky za poslední týden.

Jak probíhá samotná kontrola? 
Komisař na nic nesahá, má rukavice. Sportovec si vybere jednu ze tří krabic (aby si nemysleli, že je některá kontaminovaná), 2 lahvičky, umýt ruce bez mýdla (afričtí sprinteři mívali v kapse prací prášek, který test znevýhodnil), kalíšek v zapečetěném plastu. Minimální množství moči 90 ml. Na OH a Tour de France na záchodech ze tří stran zrcadla. Moč do dvou lahviček (A, B). B se zamrazuje na 10 let, otevírá se pouze A, kde je více ml. Když je A pozitivní, kontroluje se i B vzorek.

U krve také 2 zkumavky. Analýza nejpozději do 48 hodin. Transportní prostředí 4 – 12°C. Na světě je 12 laboratoří, nejbližší ve Vídni, nebo na jihu Německa.

Dopingové kontroly ve všech olympijských sportech, i v těch, které o zařazení do olympijských her usilují.

MMA, NHL, NBA, baseball netestují.

Na Tour de France mohou být 3 odběry za den – na začátku, lídr, po výhře v etapě.

Když je sportovec pozitivní, svaz přijde o 3% ze státních dotací (u atletiky, každý sport jiné procento). Kulturistika na dotace dlouhodobě nedosahuje. V kulturistice rekordy – v jednom vzorku 14 zakázaných látek. Na MČR byl vítěz až 12. v pořadí, 11 před ním mělo pozitivní test. On byl první netestovaný.

Uvažuje se o založení sportu lidí s dopingem.

Testování doma může proběhnout několikrát do měsíce.

Další přednáškou byla fyzio, kde jsme se dozvěděli spoustu nových cviků na každou část těla. Netušili jsme, že při podání pracuje minimálně 300 svalů!!

Poté proběhla tenisová praxe na kurtech, kde jsme zkoušeli různá tenisová cvičení od minitenisu až po dorost. Na konci dne jsme dostali úkol na neděli - organizace hodinového tréninku na dané téma. Já si vybrala podání. 

V neděli probíhaly zkoušky. Byly rozděleny na tři části - ukázka námi zorganizované hodiny, trefování určitých míst na kurtech, teoretický test. Na test jsem se učila celý týden. Dostali jsme skripta. Testu jsem se moc nebála, spíš praxe, protože při trefování do určitých míst je důležité mít uvolněné zápěstí a celkově celé tělo a já, takový stresař! Toho jsem se dost bála :D Naštěstí všechno dopadlo v pohodě a já jsem se oficiálně stala tenisovou trenérkou III. třídy :)! Třetí třída jsou děti, přesně můj obor, druhá třída dospělí a první třída profesionálové, reprezentace. O druhou a první třídu usilovat nebudu. Nejradši mám práci s dětmi. Profíky rozhodně trénovat nehodlám :D na to opravdu nemám. Teď už jen čekám na průkazku, která mi přijde poštou. Jsem ráda, že jsem kurz absolvovala. Moc mě to bavilo. Dozvěděla jsem se spoustu nových věcí a inspiračních cvičení, která budu s dětmi zkoušet. Počasí nám bohužel nepřálo. Oba víkendy pršelo, 9 stupňů. Jednou jsme byli v hale, ale pak už jen venku. Tenis v péřovce je dost nepraktický :D je to přeci jen letní sport. Ale zvládli jsme to. Snad to neodmarodíme :D. 

Děkuji moc za přečtení článku. Vím, že tu bylo spoustu informací, které pro vás možná nejsou záživné, ale snad někoho zaujaly. V příštím článku se podíváme na shrnutí prázdnin. Škola se blíží :D. Mějte se krásně :)! 

Komentáře

  1. Jů, velikou gratulaci posílám! :)
    Článek se mi moc líbil, je opravdu zajímavé, jak drsná má sport pravidla!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju, Jani <3 :) jo jo, je to mazec. Vůbec si neuvědomujeme, jak je všechno přísné

      Vymazat
  2. Naopak, dočetl jsem se tu plno nových a zajímavých informací! :)

    Velmi gratuluji k získání průkazu trenéra 3. stupně! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc za gratulaci a pečlivé čtení článků! Vážím si toho :)

      Vymazat
  3. Gratuluji!
    Článek byl zajímavý, místy jsem se teda úplně ztrácela, protože tohle není můj šálek kávy :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc :) vůbec se ti nedivím. Kdybych tenis nehrála, taky bych se ztrácela :D chápu, že to ne všechny může zajímat.

      Vymazat
  4. Jéé, no tak to je super, velká gratulace.. a zajímavý článek, děkuji za něj :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Terry :) jsem moc ráda, že se líbil :)

      Vymazat
  5. Moc gratuluji! :) A teda, děkuji za tolik zajímavostí z tenisového světa :).

    OdpovědětVymazat
  6. moc gratuluji! :) s tím dopingem je to zajímavé :) vůbec jsem netušila, že mají tak přísná pravidla, ale je to pochopitelné :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :) jak říkáš, je to přísné, ale musí to tak být

      Vymazat
  7. Moc gratulujem!!!! ♥️♥️♥️

    OdpovědětVymazat
  8. Ty zajímavosti jsou husté 😃 Založení sportu s dopingem? Tam by se soutěžilo, kdo nadopuje víc 😂 nebo jak by to mělo vypadat?😃
    A gratuluju k úspěšnému složení zkoušek, paní trenérko 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt nevím, byl by to mazec :D myslím, že cyklisti a kulturisti by tuhle soutěž vyhráli :D...
      Moc děkuji! <3 :)

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky